sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Viikonlopun reissu pähkinänkuoressa

Kahden päivän miniloma kuolleenmeren ympäristössä on nyt takana päin ja olen erittäin tyytyväinen reissun antiin. Matka ei pitänyt sisällään ihan sitä, mitä alunperin oli suunnitelmissa, mutta kahdessa päivässä tuli nähtyä enemmän kuin osasin odottaa. Reitti ja kohteet olivat seuraavat:
Lähdimme ajamaan Ammanista (A) kuolleenmeren suuntaan King's Highwayta pitkin. Reitti on perjantaisin hyvin suosittu, sillä paikalliset lähtevät mielellään koko perheen voimin viettämään vapaapäiväänsä kuolleellemerelle. Tälläkin kertaa tienvarsi oli Ammanista lähtien täynnä kasviksia ja vihanneksia myyviä kauppiaita. Kaupustelijoiden lisäksi matkanvarrella on pieniä kahvikioskeja ja piknik-seurueita, jotka eivät  ilmeisesti jaksa odottaa suolajärvelle asti pääsemistä.
Ensimmäinenä määränpäänä piti olla Wadi Mujibin rotko kuolleenmeren eteläpäässä, mutta ajomatkan aikana päätimmekin suunnata vielä etelämmäs, aina Safin kaupunkiin asti, jossa sijaitsee Lootin luola ja maapallon matalimman paikan museo (B).
Museon jälkeen lähdimme takaisin pohjoiseen päin, mutta poikkesimme hetken mielijohteesta Al Karakiin vievälle tielle. Tiellä ylös vuorta ajaessa totesimme polttoaineen olevan niin lopussa, että on viisainta mennä Karakin kaupunkiin (C) asti tankkaamaan (Kings Highwaylla kun on todella vähän huoltoasemia!). Kannatti ehdottomasti mennä Karakiin muutenkin! Kaupunki on rakennettu vuorien päälle lähes kilometrin korkeuteen. Siihen kun lisää vielä sen faktan, että kuollutmeri on 400 m merenpinnan alapuolella on ylämäki Karakiin melkoinen. Karakin ehdoton nähtävyys on vanha linnoitus (Karak's Castle), johon mekin suuntasimme sivistämään itseämme paikallisella kulttuurilla ja tietenkin ihastelemaan upeita maisemia.
Karakista palasimme alamäkeä takaisin kuolleenmeren rantaan ja jatkoimme matkaa pohjoista kohti. Ohitimme Wadi Mujibin, sillä rotko on näin tammikuun lopussa kuiva vedestä ja kaiken lisäksi paikka näytti suljetulta. Matkan toinen suunniteltu kohde oli Ma'In kuumat lähteet (D), joita emme aikoneet jättää välistä. Ennen kuolleenmeren hotellialutta käännyimme taas mutkaiselle vuoristotielle ja vuoristosta puolestaan alas solaan, jossa kuumat lähteet sijaitsevat. Pimeä tuli nopeasti, joten kirjauduimme Evason hotelliin, kävimme sen ravintolassa syömässä ja jätimme kuumissa lähteissä pulikoinnin seuraavaan päivään.
Lauantai aamupäivä kuluikin Evason hotellin yhteydessä sijaisevan Sixth Sense Span kuumassa lähteessä rentoutuen. Rauhallinen kylpyläpäivä vesiputouksilla vuorien keskellä  on mielestäni mitä parhain tapa irtautua arjesta. Onneksi valitsimme Span, emmekä menneet yleisille lähteille, joissa varmasti olisi ollut enemmän hälinää ja tungosta.
Iltapäivällä lähdimme pikkuhiljaa Ammania kohti. Matkalla poikkesimme aivan kuolleenmeren pohjoispäässä sijaisevalla Jeesuksen kastepaikalla, mutta porttivahti oli juuri sulkemassa paikkaa. Tämä nähtävyys jäi siis toiseen kertaan ja ajoimme suorinta reittiä takaisin Ammaniin (E).
Tässä siis oli viikonloppureissuni pääpiirteittäin, mutta kerron jokaisesta kohteesta vielä tarkemmin erillisessä postauksessa. Parhaiten mieleeni jäi Karakin kaupunki ja sen linnoitus, sekä Ma'In kuumat lähteet. Myöskään hotelli ei tuottanut pettymystä, vaikka aivan täyttä kymmentä pistettä en sille antaisikaan. Mutta kerron Evason hotellista myös tarkemmin toiste.

1. Tehokas viikonloppureissu sulla! Miksiköhän Suomessa ei tule harrastettua vastaavaa, vaikka näkemättömiä paikkoja ym löytyisi varmasti vaikka muille jakaa.. pitää ottaa tavoitteeksi suorittaa joku vkl-reissu tän kevään aikana, siis johonkin uuteen paikkaan :)

1. Niinpä! Miksei sitä voisi pientä vkl-kiertomatkaa tehdä Suomessakin. Tietysti etäisyydet ovat aika pitkiä. Tuossa taisi koko reissulle google mapin mukaan tulla 350 km.